Aan het woord: De Schrijver Vastgoedonderhoud

‘Het mooie van ons werk is dat de woning er altijd weer netjes uitziet als we zijn geweest’

In 2018 selecteerde l’escaut drie bedrijven voor het onderhoud van de buitenkant van haar woningen. Dat zijn De Schrijver Vastgoedonderhoud, Lindhout schilder- en vastgoedonderhoud en Geluk Groep. We stellen ze de komende tijd aan u voor. In deze editie: De Schrijver Vastgoedonderhoud. Coen Zegers, projectleider vertelt.

Coen is dagelijks bereikbaar en werkzaam als projectleider. ‘Zowel voor onze eigen vakmensen als voor de bewoners. Mijn rol is het begeleiden en op de achtergrond organiseren van het uiteindelijke werk op locatie. Hier doe ik mijn uiterste best voor. Mijn doel is om op een betrouwbare en fijne manier contact met elkaar te krijgen en houden.’

Hoe gaat het onderhoudsproces in zijn werk?

‘We nemen als onderhoudsbedrijf zelf de projecten op. We meten de kwaliteit van het onderhoud van de gevel. Daarna bepalen we welke maatregelen nodig zijn om de woning slim en efficiënt te onderhouden. Dat doen we voor het eerstvolgende onderhoud en voor de komende jaren. Na de uitvoering blijven we ook verantwoordelijk voor ons eigen werk. Daarom is het voor ons ook heel belangrijk om het werk echt goed uit te voeren.’

Wanneer komen jullie in contact met bewoners?

‘We komen voor het eerst in contact met bewoners tijdens de inspectie. Vaak is dat het jaar voor de uitvoering. We nemen dan niet alle woningen op, maar we doen een steekproef. Bewoners zien ons mogelijk dan nog niet, omdat we een andere woning kiezen om te inspecteren. In het jaar van uitvoering komen we meer in contact met bewoners. We sturen eerst een brief met een aankondiging van de werkzaamheden. In deze brief staat kort uitgelegd wat bewoners kunnen verwachten. Net voordat we echt aan de slag gaan, krijgen bewoners een afsprakenbrief. Hierin staat exact wanneer we bij de bewoner gaan beginnen. En hoe lang de werkzaamheden gaan duren. Ook staat er in wat bewoners zelf kunnen doen om de werkzaamheden vlot te laten verlopen.’ Tijdens de werkzaamheden hebben bewoners altijd twee vaste aanspreekpunten. Dat zijn Coen als projectleider en Roepish als teamleider.

Wat gebeurt er daarna?

‘Als we klaar zijn leveren we ons werk op aan de projectleider van l’escaut. Hij komt op het werk kijken of alles naar wens is verlopen. In de jaren na uitvoering blijven we het project volgen. We komen om de drie jaar langs voor een inspectie om te kijken of alles volgens plan verloopt. Ook dit doen we weer steekproefsgewijs. Op deze manier blijven we het onderhoud goed volgen. En wordt er steeds op het juiste moment onderhoud uitgevoerd. Niet te vroeg en niet te laat.’

Wat is het leukste aan jullie werk?

‘Het mooie van ons werk is dat de woning er altijd weer netjes uitziet als we zijn geweest. Maar we zijn pas echt blij als de bewoner ook blij is. Laat het ons dus weten als je tevreden bent. Maar ook als er iets niet in orde is. Dat horen we ook graag zodat we het nog kunnen herstellen.’

 Heb je een tip voor bewoners?

‘Het schilderwerk van de kozijnen blijft langer goed als de kozijnen af en toe worden afgewassen. Een andere belangrijke tip is goed ventileren. Te vaak zien we dat ventilatieroosters altijd dicht blijven. Dat snappen we, je hebt het idee dat de warmte naar buiten lekt. En met de energieprijzen van nu voelt dat niet goed. Maar het kost meer energie om vochtige lucht te verwarmen dan droge lucht. Daarom is het beter om toch een hele dag licht te ventileren met ventilatieroosters. Zo blijft de lucht in de woning droog maar de verse lucht zorgt er ook voor een gezonder leefklimaat. Coen sluit af met een laatste tip: ‘Als de schilder op locatie met een glimlach zijn werk goed en veilig doet en netjes afspraken met u maakt, bent u wellicht zo vrij om een bakje koffie voor hen te zetten.’

V.l.n.r. Coen, John, Roepish, Safae, Mohammed