Reparatie en onderhoud

Veel gevraagd over Reparatie en onderhoud

Mijn CV / Verwarmingsketel werkt niet goed of heeft een storing. Wat moet ik doen?

Werkt je verwarmingsketel niet meer goed of heeft deze een storing?

Volg eerst onderstaande stappen:

  • Kijk of er stroom op het stopcontact staat van de C.V.-ketel.
  • Controleer of de gaskraan wel openstaat. De kraan moet in de lengte van de leiding staan, niet haaks.
  • Kijk op de drukmeter. De zwarte wijzer moet tenminste meer dan 1 bar aangeven. Geeft deze minder aan, dan water bijvullen.
  • Brandt de waakvlam? Als je een C.V.-ketel hebt met waakvlam, kun je controleren of deze brandt. Als deze niet brandt of regelmatig uit gaat, kan er lucht in de gasleiding zitten. Ontsteek de vlam met lucifers of piezo ontsteker. Zet een warm water kraan open. In alle gevallen moet je de knop van het gasblok (op de C.V.-ketel) ingedrukt houden. Zodra de waakvlam aanspringt, moet je deze knop nog ongeveer 30 seconden ingedrukt houden. Na mislukken 5 minuten wachten.
  • Kijk op de display of er een rood lampje brandt of een error code aangegeven wordt. In het instructieboekje kun je de betekenis van de error code terugvinden. Druk de reset knop in (evt meerdere pogingen, vooral als de ketel lang niet gebruikt is).
  • Draai de stekker om in het stopcontact. Sommige ketels zijn zogeheten “fase”-gevoelig.
  • Bekijk of thermostaat batterijen gewisseld moeten worden. Als zo, dan moet de thermostaat niet goed displayen of een waarschuwing geven.

Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op via (0118) 422300.

Mijn radiator wordt niet of gedeeltelijk warm. Wat kan ik doen?

Als je radiator niet of gedeeltelijk warm wordt raden wij je aan om de verwarming te ontluchten.

Volg hiervoor de onderstaande stappen:

  • Draai alle radiatoren in huis volledig open.
  • Zet de thermostaat gedurende 10 minuten op minimaal 25 graden Celsius. De lucht verzamelt zich nu bij de ontluchtingsventielen.
  • Zet de thermostaat na 10 minuten zo laag mogelijk zodat de cv-ketel stopt met verwarmen.
  • Draai na 10 minuten de radiatorknoppen dicht.
  • Je kunt de radiatoren nu ontluchten. Gebruik hiervoor een ontluchtingssleutel. Begin bij de laagstgeplaatste radiator in huis en werk naar boven toe. Houd een absorberende doek bij het ontluchtingsventiel.
  • Draai het ventiel voorzichtig open, tegen de klok in. Zodra er water ontsnapt, draai je het ventiel weer dicht. Het water kan troebel of zelfs zwart zijn: dit is niet erg.
  • Draai alle radiatorknoppen in huis weer open.
  • Zet de thermostaat weer aan en controleer na 10 minuten of de waterdruk in de cv-ketel minimaal 1,6 bar is.

Het tocht erg in mijn woning. Wat kan ik doen?

Je kunt hiervoor een reparatieverzoek indienen via Reparatieverzoek of telefonisch (0118) 422300. Wij komen dan kijken of er iets stuk is of dat de woning niet goed geisoleerd is.

Door werkzaamheden kan ik niet in of uit het complex met mijn scootmobiel. Wat kan ik doen?

Laat het ons weten, wij denken graag met je mee. Er zullen vast mogelijkheden zijn die wij graag met je bespreken. Neem contact telefonisch contact met ons op  (0118) 422300 of via het Contactformulier

Er is een vervolg nodig voor een reparatie/vervanging, wanneer wordt er een nieuwe afspraak gemaakt?

Wanneer je een vraag hebt over een vervolg reparatie of vervanging, neem je contact met ons op via het Contactformulier of telefonisch (0118) 422300. In de meeste gevallen zal de vervolgafspraak door de vakman met je gemaakt worden.

Ik heb een reparatie gemeld en een afspraak met een vakman gemaakt. Wanneer is deze afspraak ingepland?

Wanneer je een vraag hebt over de planning van een reparatie, kun je de informatie inzien op je klantportaal. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op via het Contactformulier of telefonisch (0118) 422300.

Het is glad op de galerij. Waar kan ik dit melden?

Je kunt dit telefonisch (0118) 422300 of via het Contactformulier melden. We doen ons best om je zo spoedig mogelijk te helpen.

Ik heb een vraag over een reparatie die nog niet volledig is uitgevoerd. Wie kan ik hiervoor bereiken?

Wanneer je een vraag hebt over een vervolg reparatie of vervanging, neem je contact met ons op via het Contactformulier of telefonisch (0118) 422300. Wij kunnen dit voor je uitzoeken of doorverbinden met de juiste medewerker van l'escaut woonservice.

De keukenkraan werkt niet goed, wat kan ik doen?

Het repareren en onderhoud van alle tap- en mengkranen met inbegrip van het vervangen van kraanleertje en afsluiters valt onder huurdersonderhoud (zie bijlage).

De zonwering / screens werken niet goed. Wat kan ik doen?

Wanneer de zonwering of screen is opgenomen in de huurovereenkomst en je hebt een vraag over een reparatie of onderhoud van de zonwering of screen, neem je contact met ons op via het Contactformulier of telefonisch (0118) 422300. Of dien het reparatieverzoek in via een Reparatieverzoek

Is de zonwering of screen niet opgenomen in de huur, dan kun je zelf een bedrijf inschakelen voor reparatie of onderhoud. De kosten zijn dan voor je eigen rekening.

Er is een inspectie in mijn woning gedaan, wanneer zullen de werkzaamheden uitgevoerd worden?

Het is afhankelijk van de urgentie van de werkzaamheden en de mogelijkheden in de planning wanneer de werkzaamheden uitgevoerd zullen worden. 

Er is een inspectieafspraak ingepland of geweest en ik heb hier een vraag over. Wie kan ik hierover spreken?

Wanneer je een vraag hebt over een inspectieafspraak welke ingepland staat of al geweest is, neem je contact met ons op via het Contactformulier of telefonisch (0118) 422300. Wij kunnen je dan doorverbinden of een terugbelverzoek achter laten bij de woninginspecteurs.

Ik heb een vraag over de betaling van een factuur voor een reparatie. Wie kan ik hierover spreken?

Neem contact met ons op via Contactformulier of telefonisch (0118) 422300.

Mag ik de binnenkant van mijn (brandveilige) voordeur, binnendeuren en kozijnen in mijn woning zelf schilderen?

Ja, het is toegestaan om houten binnendeuren en kozijnen zelf te schilderen. Wij adviseren om een lichte kleur verf te gebruiken. 

Het huurcontract is getekend en nu heb ik gelijk een reparatieverzoek. Wat kan ik doen?

Wanneer je de sleutels hebt ontvangen en je hebt nog reparatieverzoeken wanneer je net in de woning komt, geef deze dan binnen twee weken door aan l'escaut woonservice. Binnen deze eerste twee weken voeren we alle reparaties nog uit, dus ook de reparaties die onder huurdersonderhoud vallen (zie bijlage). Na twee weken voeren we enkel nog reparaties uit die NIET onder huurdersonderhoud vallen.

Er zijn verschillende mogelijkheden om een reparatieverzoek in te dienen: via het klantportaal op onze website, via Reparatieverzoek, telefonisch (0118) 422300 of aan de balie, open van 09.00 uur - 12.00 uur op werkdagen.