Inschrijven als woningzoekende

Veel gevraagd over Inschrijven als woningzoekende

Hoe kan ik me inschrijven als woningzoekende?

Algemeen

Op de website www.zuidwestwonen.nl staat onder het kopje 'Inschrijven' stapsgewijs hoe je je als woningzoekende kunt inschrijven.

Welke documenten heb ik nodig voor mijn inschrijving bij Zuidwestwonen?

Algemeen

Voordat je een woning kunt zoeken, hebben wij een aantal gegevens en documenten van je nodig. Alle woningcorporaties moeten zich houden aan de regels omtrent passend toewijzen. Alleen met de juiste en volledige gegevens, kunnen wij bepalen of we jou de woning mogen aanbieden. Deze gegevens zijn altijd nodig: 

  • Inkomensverklaring van de Belastingdienst of definitieve aanslag Belastingdienst waarop je verzamelinkomen is vermeld (maximaal 2 jaar oud).
  • Loonstroken en/of uitkeringsspecificaties en/of pensioenoverzichten.
  • Ben je ondernemer? Voeg dan een uittreksel van de Kamer van Koophandel toe aan jouw inschrijving, samen met een omzetprognose van het huidige jaar, ondertekend door je accountant.
  • Je leeftijd.
  • De grootte van je gezin.
  • Adreshistorie. Dit uittreksel uit de Basis Registratie Personen vraag je op bij jouw gemeente, met vermelding van je woonverleden.
  • Woon je al in een huurwoning? Dan is ook een verhuurdersverklaring nodig. Deze mag niet ouder zijn dan 3 maanden. De hoogte van je inkomen en het inkomen van je eventuele partner bepaalt welke woning je kunt huren. Ook telt je leeftijd mee en het aantal meeverhuizende personen. Dit heet Passend Toewijzen. Deze regels zijn door de overheid vastgesteld.

Een inkomensverklaring kun je gratis aanvragen via de Belastingtelefoon: 0800 - 05 43 (met je BSN-nummer) of digitaal via Belastingdienst (met je DigiD).

Welke gegevens heb ik nodig om me in te schrijven als woningzoekende op Zuidwestwonen?

Algemeen

Om je in te schrijven bij Zuidwestwonen heb je de volgende gegevens nodig:

  • Een inkomensverklaring van de belastingdienst (maximaal 2 jaar oud), of een definitieve aanslag van de belastingdienst waarop je verzamelinkomen is vermeld (ook maximaal 2 jaar oud). Een inkomensverklaring kun je gratis aanvragen via de Belastingtelefoon: 0800 - 05 43 (met je BSN-nummer) of digitaal via Belastingdienst-inkomensverklaring (met je DigiD). Deze inkomensverklaring is ook nodig van een tweede aanvrager of alle meeverhuizende personen, niet van je eigen kinderen.
  • Loonstroken en/of uitkeringsspecificaties of je pensioenoverzichten. Ben je ondernemer? Voeg dan een uittreksel van de Kamer van Koophandel toe aan de inschrijving. Stuur ook een omzetprognose van het huidige jaar, die is ondertekend door je accountant.
  • Je leeftijd.
  • De grootte van je gezin.
  • Adreshistorie. Dit uittreksel uit de Basis Registratie Personen vraag je op bij je gemeente. Hierop moet je woonverleden vermeld staan en de gezinsleden die met je meeverhuizen.
  • Woon je al in een huurwoning? Dan is ook een verhuurdersverklaring nodig. Deze mag niet ouder zijn dan 3 maanden. Deze verklaring is niet nodig als je een andere woning gaat huren bij dezelfde verhuurder.
  • De hoogte van je inkomen, en het inkomen van je eventuele partner, bepaalt welke woning je kunt huren. Ook telt je leeftijd mee en het aantal meeverhuizende personen. Dit heet Passend Toewijzen. Deze regels zijn door de overheid vastgesteld.

Hoe lang is mijn inschrijving op Zuidwestwonen geldig?

Algemeen

Je inschrijving is 1 jaar geldig vanaf het moment van inschrijven. Je kunt maximaal 3 jaar ingeschreven zijn, daarna vervalt je inschrijving en kun je je opnieuw inschrijven.

Hoe kan ik mijn inkomensverklaring toevoegen aan 'mijn account' op Zuidwestwonen?

Algemeen

Je kunt de inkomensverklaring uploaden. Log hiervoor in op www.zuidwestwonen.nl. Zodra je ingelogd bent, kun je via je via het tabblad 'Klantkaart' naar het onderdeel 'Inkomen', op deze pagina kun je bij 'Document toevoegen' het document inkomensverklaring toevoegen. 

Wanneer moet ik mijn inschrijving bij Zuidwestwonen verlengen?

Algemeen

Je moet je inschrijving voor het einde van de inschrijfperiode verlengen. Je ontvangt een herinnering van Zuidwestwonen om je inschrijving te verlengen.

Welke typen inschrijvingen zijn er op Zuidwestwonen?

Algemeen

Bij www.zuidwestwonen.nl kun je je inschrijven als regulier woningzoekende of als student. Wanneer je als student staat ingeschreven, zie je naast het reguliere woningaanbod ook ons aanbod aan studentenhuisvesting.

Wat is inschrijftijd op Zuidwestwonen?

Algemeen

Inschrijftijd is de periode die je staat ingeschreven staat sinds het eerste moment van inschrijven.

Wat zijn ‘meeverhuizende personen’?

Algemeen

‘Meeverhuizende personen’ zijn bijvoorbeeld je kinderen, inwonende familie of vrienden, die met je meeverhuizen naar je nieuwe woning.

Wat betaal ik voor het inschrijven als woningzoekende op Zuidwestwonen?

Algemeen

Het inschrijfgeld op www.zuidwestwonen.nl bedraagt € 17,50. Hiervoor kun je een jaar lang op geadverteerde woningen reageren. Je inschrijving met een jaar verlengen kost ook € 17,50*. Je kunt maximaal drie jaar ingeschreven staan.

*Prijspeil 2019. Let op: De kosten van inschrijven en verlengen kunnen jaarlijks wijzigen.

Waarom vraagt l'escaut een inkomensverklaring van de Belastingdienst?

Algemeen

Corporaties moeten zorgen dat de juiste woning bij de juiste huurder terecht komt. Eén van de belangrijkste voorwaarden is dat huurders een woning krijgen die aansluit bij hun inkomen (passend toewijzen uit de Woningwet 2015). Het is daarom belangrijk om precies te weten in welke inkomensgroep je valt. Jouw inkomensgroep bepaalt of je kan reageren op de woning en hoeveel kans je maakt op die woning.

Mag ik mijn nog ongeboren kind inschrijven als meeverhuizende?

Algemeen

Nee. Sinds 1 januari 2016 kun je tijdens de zwangerschap je ongeboren kind niet meer inschrijven als meeverhuizende. De Woningwet geeft aan dat ongeboren kinderen niet meetellen bij het bepalen van het aantal personen van je huishouden.

Hoe kan ik zien tot welke datum mijn inschrijving op Zuidwestwonen geldig is?

Algemeen

Dit kun je opzoeken in 'Mijn account'. Log hiervoor in op www.zuidwestwonen.nl.

Wat is een inkomensverklaring?

Algemeen

Een inkomensverklaring is een officiële verklaring van de Belastingdienst met jouw inkomensgegevens over een bepaald belastingjaar.

Kunnen mijn partner en ik ons allebei inschrijven op Zuidwestwonen?

Algemeen

Ja, dat kan. Jullie kunnen zich los van elkaar inschrijven. Het is ook mogelijk om jullie beide op 1 inschrijving in te schrijven.

Ik sta ingeschreven voor huurwoningen op Zuidwestwonen. Kan ik nu ook op een garage en/of parkeerplaats reageren?

Algemeen

Je kunt met je inschrijving ook op overig aanbod, zoals garages, parkeerplaatsen en overig aanbod reageren.

Ik sta ingeschreven op Zuidwestwonen voor garages en/of parkeerplaatsen. Kan ik nu ook op een huurwoning reageren?

Algemeen

Met een reguliere inschrijving kun je reageren op het beschikbaar komende aanbod. Dit betreft het aanbod aan woningen, garages en parkeerplaatsen. Kortom: met je inschrijving kun je op al het beschikbare aanbod reageren (passend toewijzen is hierbij van toepassing).

Wat is een zelfstandige woning?

Algemeen

Een zelfstandige woning is een woning met een eigen voordeur en eigen voorzieningen, zoals een keuken en sanitair. Wanneer je de keuken/douche deelt met andere bewoners, is het geen zelfstandige woning.

Wat betekent een adreswijziging voor mijn inschrijving of inschrijftijd op Zuidwestwonen?

Algemeen

Adreswijzigingen kun je doorgeven via www.zuidwestwonen.nl. Als je bent ingelogd, kun je deze gegevens zelf wijzigen. Dit heeft geen gevolgen voor de opgebouwde inschrijfduur.

Wat wordt bedoeld met 'huidige woonsituatie'?

Algemeen

Je 'huidige woonsituatie' is hoe je nu woont (koop je, huur je of woon je bij anderen).

Waar kan ik mijn gegevens invoeren / wijzigen op Zuidwestwonen?

Algemeen

Log hiervoor in op www.zuidwestwonen.nl.

Je bent zelf verantwoordelijk voor de juiste gegevens bij je inschrijving. Is er wat in je situatie veranderd? De meeste gegevens kun je zelf aanpassen. Het is belangrijk dat je je gegevens actueel houdt. Anders kun je een woning mislopen. Controleer daarom je inkomen, contactgegevens en documenten.

Waarom kan ik sommige gegevens niet wijzigen op Zuidwestwonen?

Algemeen

Je kunt je naam, voorletters en geboortedatum niet zelf wijzigen. Je zou de inschrijving dan op naam van iemand anders kunnen zetten en dat mag niet. Natuurlijk kan het voorkomen dat je een foutje ontdekt in deze gegevens, of dat je naam wijzigt door huwelijk of echtscheiding. Neem hiervoor contact met www.zuidwestwonen.nl.

Zijn er situaties waarbij mijn inschrijftijd op Zuidwestwonen behouden blijft?

Algemeen

In uitzonderingssituaties kan het zijn dat je inschrijftijd behouden blijft. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het accepteren van een garagebox of parkeerplaats.

Wat zijn de voordelen van een langere inschrijftijd op Zuidwestwonen?

Algemeen

De kans op het toegewezen krijgen van een woning wordt groter als je langer ingeschreven staat.

Hoe kan ik mijn inschrijfgegevens wijzigen op Zuidwestwonen?

Algemeen

Veel van je gegevens kun je zelf wijzigen via www.zuidwestwonen.nl. Log hiervoor in en pas de gegevens aan onder het kopje "persoonlijke gegevens".

Kan ik mijn inschrijving op Zuidwestwonen op naam van iemand anders laten zetten?

Algemeen

Nee, dat is niet mogelijk.

Mijn inkomen is veranderd. Kan ik een geschat inkomen opgeven bij Zuidwestwonen?

Algemeen

Is je inkomen in de loop van het jaar sterk veranderd en staat dit nog niet op de inkomensverklaring van de Belastingdienst? Wanneer je inkomen in 2022 veel lager is dan in 2021, kun je een geschat inkomen opgeven over het jaar 2022 (voeg bij de documenten altijd een verklaring toe, waaruit blijkt wat er is veranderd). Wanneer je een woning krijgt aangeboden, moet je het gewijzigde inkomen kunnen aantonen door middel van de laatste drie loonstroken en een recente inkomensverklaring van de Belastingdienst Belastingdienst-inkomensverklaring. Wanneer je inkomen in 2022 hoger is dan in 2021, pas je dit ook aan in je inschrijving, zodat je op passende woningen kunt reageren.

Ben ik verplicht om op woningen te reageren op Zuidwestwonen om mijn inschrijfduur te behouden?

Algemeen

Nee, dat is niet verplicht.

Wanneer moet ik mijn gegevens en documenten bij mijn inschrijving op Zuidwestwonen vernieuwen?

Algemeen

Je moet je gegevens en documenten één keer per jaar vernieuwen. Hier hoef je zelf niet aan te denken, Zuidwestwonen zal je hiervan per e-mail op de hoogte brengen.

Zijn er belangrijke gegevens gewijzigd (bijvoorbeeld uw inkomen)? Dan adviseren wij om deze nieuwe gegevens zo snel mogelijk aan te passen of te uploaden. Mocht namelijk bij een aanbieding blijken dat je gegevens niet kloppen, dan kan de woning niet toegewezen worden.

Vanaf welke leeftijd kan je jezelf inschrijven op Zuidwestwonen als woningzoekende?

Algemeen

Iedereen vanaf 18 jaar of ouder kan zich inschrijven bij Zuidwestwonen.

Is Zuidwestwonen telefonisch bereikbaar?

Algemeen

Ja, op werkdagen van 8.30 uur tot 12.30 uur via T: 085-4831700